Op 4 mei helpt menig oorlogsmonument in die indrukwekkende ene minuut stilte
de herinnering te richten op de overledenen. Het gedenkteken 'voor hen die vielen' komt
tot leven in de aandacht, die dan tegelijkertijd in het hele land gericht wordt op de
slachtoffers van de
laatste oorlog
en de moed van het
verzet
tegen de onderdrukking.
Meteen erna klinkt in de erop volgende toespraken het 'dat nooit weer', de les van het
verleden als bezinning op de toekomst.
Waar Nederland zich richt op de periode 1940 - 1945, is in België minstens zoveel geleden in de
Eerste Wereldoorlog,
de Belgische oorlogsmonumenten zijn vaak al na 1918 opgericht en na 1945 aangepast.
Ook in Frankrijk zien we dat, maar daar valt nog meer op dat het karakter van de oudere monumenten
minder op bezinning is gericht en minder op het leed van de gewone man, dan op
de militaire kant, de eer van het Vaderland.
De gietijzeren
soldaat
op menig Frans dorpsplein is versierd met patriottische symbolen.
Oorlogen zijn van alle tijden, maar in hoeverre is ons soort oorlogsmonumenten dat ook?
Niet voor niets
was in het fascistische Duitsland alle kunst die aandacht vroeg voor het menselijk leed verboden.
Dat was 'entartete Kunst', want kunst diende het leger en de oorlog te verheerlijken.
Die kijk op de oorlog kent een lange traditie. Gaan we terug naar de oorspronkelijke
fascisten, de
Romeinen,
dan zijn hun oorlogsmonumenten nog op veel plaatsen te vinden.
Wie van ons realiseert zich bij het zien van een
triomfboog
in Rome of elders dat we een
oorlogverheerlijkend monument bewonderen van hen die ook onze streken onderwierpen?
De mens leert de les van de geschiedenis maar moeizaam.
Is een recent oorlogsmonument een teken van bezinning, herinneren de toespraken aan de strijd
tegen onverdraagzaamheid 'in die tijd', de verdraagzaamheid in onze samenleving neemt
momenteel bepaald niet toe en de gang van zaken bij de oorlogen, waaraan we momenteel deelnemen,
toont dat de mens nog veel te leren heeft.
Bij de huidige aandacht voor de
architectuur van de Wederopbouw
worden ook de oorlogsmonumenten 'meegenomen'. Zijn het niet altijd 'monumenten van kunst',
dan toch wel 'monumenten van geschiedenis'. Dat kan helpen de aandacht te vestigen op de
lessen uit die tijd.
Tekst: Jean Penders (12-2010). Bronnen: zie literatuurlijst. Afbeelding: Jean Penders